روش های حفظ کارمندان در شرایط بحرانی

با وجود بیماری کوید-19، جوامع امروز در شرایط فورس ماژور و یا اضطراری قرار گرفته‌اند، البته هر شرکت و سازمانی در طول عمرش ممکن است در چنین شرایطی قرار گیرد که باعث شود، همه‌ی سازمان یا بخشی از آن با شرایطی غیرعادی مواجه شود. حال جهت حفظ کارمندان در شرایط بحرانی و امیدوار نگه‌داشتن آن‌ها، چه اقداماتی نیاز است؟ کارمندان از مدیران و سازمان‌ها چه انتظاراتی دارند؟

روش های حفظ کارمندان در شرایط بحرانی

در شرایط بحرانی همه دچار استرس می‌شوند و این شامل کارمندان شما نیز می‌شود. حال چطور و چگونه مطمئن شویم که تیم‌مان در طول بحران‌های احتمالی مثبت و متمرکز باقی می‌مانند؟ در این رابطه و در طی یک تماس ZOOM در تاریخ 28 آوریل، سه عضوMDRT  (انجمن بین‌المللی فروشندگان بیمه عمر) از چگونگی و مدیریت ارتباط‌ات و حفظ کارمندان در شرایط بحرانی مطالبی بیان نموده‌ و از تجربیات کاری خود گفته‌اند که مطالعه‌ی آن‌ها نه تنها خالی از لطف نیست، بلکه راهنمایی برای کسب‌و کار شما در شرایط بحرانی خواهد بود.

اعضای MDRT که درمورد تجربیات خود در شرایط بحرانی توضیح داده‌اند، Anant Jain, AFP, CFP، Miliana, CFP، Sherry Lee Ong هستند. شما هم می‌توانید از تجربیات ایشان برای پیشبرد کسب‌ و کارتان در شرایط خاص و بحرانی استفاده نمایید.

درک، کاهش استرس و مشارکت کارمندان

AJ در زمینه‌ی مدیریت بحران و کنترل استرس در محیط کاری در شرایط خاص چنین گفته:

من شخصاً معتقدم در طی بحران‌ها بجای کاهش حقوق کارمندان، باید بیشتر به آن‌ها توجه نمود. مثلا اگر مبلغ X را پرداخت می‌کنید، مبلغ معینی را به آن اضافه کنید و به کارمندان بدهید تا انگیزه‌شان برای کار افزایش یابد. یا مثلا وقتی راننده با ما نیست و در حال حاضر کار نمی‌کند، نباید حقوق و مزایایش کاهش یابد. بنابراین معتقدم که درک کارکنان در این مقطع زمانی خاص باعث می‌شود تا آن‌ها متوجه شوند که شرکت تمایل دارد با آن‌ها کار کند و این امر در روحیه کارمندان بسیار موثر خواهد بود.

در این شرایط، برای مشارکت بیشتر کارمندان، بازی Big Brother را شروع کردیم که در هند، به آن “رئیس بزرگ-Bigg Boss” گفته می‌شود. هنگامی که شرایط قرنطینه وجود دارد و در قرنطینه بودیم، علاوه بر انجام کارهای اداری، سلامتی کارکنان مسئله‌ی مهمی دیگری بود که باید در نظر گرفته می‌شد، بنابراین آن‌ها باید زمانی از روز را به فعالیت‌هایی مثل یوگا اختصاص می‌دادند. علاوه بر این‌ها، کارمندان می‌بایست ویدیویی تهیه می‌کردند که نشان از انجام یک فعالیت خاص با مشارکت خانواده‌شان می‌بود، مثلاً تهیه چای و سرو کردن آن یا مکالمه با مشتریان یا یک همکار و توضیح درمورد یک محصول.

از آنجا که در ایام قرنطینه وقت همه آزادتر است، روزانه چند فعالیت از این دست انجام می‌شد تا فقط کارمندان را مشغول و درگیر کنیم. جدا از این که با کارهایی که مرتبا انجام می‌دادند مشغول می‌شدند، انجام همه‌ی این کارها رایگان بود. بنابراین مشارکت و درگیرکردن کارمندان و انگیزه دادن به آن‌ها در بحران‌ها در حفظ روحیه آن‌ها بسیار موثر خواهد بود.

روش های حفظ کارمندان در شرایط بحرانی

وظایف شغلی و پشتیبانی کارمندان

M نیز درمورد این ایام خاص توضیحاتی داده و تجربیاتش را در میان گذاشته است:

کار و وظایف زیادی در این ایام وجود ندارد که کارمندان انجام دهند، بخاطر اینکه در این شرایط تمام مراحل و کارها بصورت آنلاین و دورکاری صورت می‌گیرند. شرکت ما قبلاً مطالبات الکترونیکی را راه‌اندازی کرده و از این طریق مشتری می‌تواند سند خود را در برنامه‌ها بارگذاری کنند. بنابراین همه چیز بصورت آنلاین و مجازی پیش می‌رود. البته، تعداد کارمندان را کاهش نداده‌ایم، زیرا معتقدیم که در این زمان خاص، آن‌ها هم مثل همه، برای رفع نیازهای خود به پول نیاز دارند. بنابراین سعی کردیم توضیحات شغلی را تغییر دهیم. بنابراین از آن‌ها خواسته‌ شد تا در هنگام برگزاری ویدئو کنفرانس برای جذب و افزایش مشتری، به شرکت کمک کنند.

همچنین از کارمندان درخواست نمودیم تا در طراحی و ارائه‌های پاورپوینت ها کمک کنند و فیلم‌ها و ویدئوها را ویرایش نمایند تا بتوانیم هر چه بهتر و سریعتر آن‌ها را به مشتری تحویل دهیم. بنابراین در این موارد به پشتیبانی کارمندان احتیاج داشتیم. اما چون کارمندان شرکت هیچ برنامه‌ای درمورد IT نداشتند، از پرسنلم خواستم تا در این مورد آموزش ببینند.

اعتماد، امنیت شغلی و سلامت کارمندان

Sherry Lee Ong نیز از تجربیاتش در این شرایط خاص و حفظ کارمندان در شرایط بحرانی می‌گوید:

اگر آموزش‌هایی در شرکت در دسترس بود، کارمندان را در آن ثبت‌نام می‌کردم، علاوه بر این نکات و مباحثی را در رابطه با مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌دادم. همچنین اطمینان دادم که در این مدت حقوق و دستمزد متوقف نخواهد شد. از آنجا که سلامتی از همه چیز مهم‌تر است، تلاش می‌کردم تا کارمندان به من اعتماد کنند و مطمئن می‌شدم که آن‌ها از خانه‌هایشان بیرون نمی‌روند تا وقتی همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد، سالم و سلامت باشند. همچنین آن‌ها را به داشتن آموزش آنلاین برای ترقی و پیشرفت‌شان ترغیب نمودم.

از کارمندانم در مورد حال و اوضاع‌شان همیشه سوال می‌کنم تا مطمئن شوم که خوب هستند، زیرا افراد باید احساس اهمیت کنند و در ضمن می‌بایست نسبت به شغل خود احساس امنیت داشته باشند. زیرا همانطور که ما به پول احتیاج داریم، کارمندان نیز به پول نیاز بیش‌تری دارند. تشکر از خدمات کارکنان از روش ‌های دیگر ماست. درست است که اگر کارمندی در محل کار حاضر نشود، ملزم به پرداخت حقوق برای آن‌ها نیستیم، اما درک این شرایط خاص ضروری است. بنابراین حس انسان‌دوستانه، شفقت و مسئولیت اجتماعی منجر به کمک کردن به کارکنان می‌شود. اگر می‌توانیم به افرادی که درخواست کمک مالی می‌کنند، کمک کنیم، چرا نتوانیم این کار را برای افرادی که در اطراف ما هستند و در کسب‌و کار به ما کمک می‌کنند، انجام دهیم؟

قبل از کمک به دیگران، اولین کاری که انجام می‌دهیم این است که درمورد کارمندان یا افرادی که در زمینه‌ی تجارت با ما هستند و همراه ما تلاش می‌کنند، مطمئن شویم. بعبارتی کارمندان در اولویت هستند.

کلام آخر

در دنیای امروز کارکنان بیش‌تر از هر زمان دیگری، به دنبال موارد آشنا، قابل اعتماد و سازگار هستند. لذا مدیران می‌بایست کارهایی انجام دهند تا باعث تشویق، ترغیب و ایجاد انگیزه در کارکنان شود. در زمان بحران، مهم‌ترین و اولین اقدامی که یک مدیر موفق می‌تواند انجام ‌دهد این است که، هرگز از اهداف تعیین شده‌ی خود دست برندارد و با ایجاد بحران، بلافاصله تصمیم عجولانه‌ای نگیرد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت ، تولید محتوا ، سئو و بهینه سازی توسط : نوین ادمین

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید
با خرید جعبه ابزار برای استفاده از تمامی امکانات سایت وجهی پرداخت نمی کنید.معرفی جعبه ابزار