مهارت‌های بقا در بحران‌ها و مدیریت کسب‌ و کار از خانه

وقتی‌که بازار در شرایط بحرانی و رکود قرار می‌گیرد، بسیاری از کسب‌ و کارها با مشکل مدیریت تجارت و فروش روبرو می‌شوند. بعنوان مثال در حال حاضر که بخاطر شیوع ویروس کرونا با رکود بسیاری از کسب‌ و کارها روبرو هستیم، این امر باعث شده تا فروش محصولات و همچنین خدمات سیر نزولی را طی کند، اما راه‌حل این مشکل چیست؟ اگر شما بعنوان صاحب یک کسب‌و کار در شرایط رکود بخواهید بقا بیابید، چه کارهایی را می‌بایست انجام ‌دهید؟ در ادامه درمورد مهارت‌های بقا در بحران‌ها و مدیریت کسب‌ و کار از خانه صحبت خواهیم نمود.

کار کردن از خانه (دور کاری) بصورت دلخواه و یا دستورالعملی، ممکن است مجموعه‌ای از فرصت‌ها و چالش‌های منحصر به فرد را برای شما به ارمغان آورد. اگر دارید به تازگی این نوع کارکردن از راه دور را امتحان می‌کنید، شاید بدون درنظرگرفتن هیچگونه نظم و انضباطی در ساعات کاری، حتی بیش از ساعات عادی که در اداره کار می‌کردید، مشغول به کار باشید یا زودتر از خواب بیدار ‌شوید و یا رفتارها و اعمالی از شما سربزند که در مدت کارتان در اداره، هرگز آن‌ها را انجام نداده بودید. در روزهای ابتدایی کارکردن از راه دور، شاید تنبلی کنید و صبح‌ها خیلی دیر به سراغ کارتان بروید. به هر حال، جهت داشتن بیش‌ترین بهره‌وری در مدیریت‌ها و ارتباطات راه دور، باید با بکارگیری بهترین شیوه‌ها در این رابطه مسلط باشید.

روالی را ایجاد و حفظ کنید

این واقعیت را دریابید که کارکردن از راه دور، نیاز به نظم و انضباط مخصوص به خودش را دارد. بیدارشدن یک کارمند در ساعت 5 بعدازظهر و کارمند دیگر ساعت 9 صبح و همینطور فردی دیگر ساعت 10 بامداد، اصلا روند خوبی نیست. باید ساعت‌های کاری را اتخاذ کنید و به کارمندان بگویید. همچنین حتماً استراحتی منظم داشته باشید. شما باید غذا بخورید، بایستید و قدم بزنید. همچنین زمانیکه وقت کاری‌تان در روز به پایان می‌رسد، باید کار را تعطیل کنید. مگر در زمینه‌ای که آن را تقاضا کرده‌ باشید، چک‌کردن ایمیل در نیمه‌شب‌ها ایده‌ی خوبی نیست. لذا برای جدا کردن کار و زندگی‌تان باید مرزهای روانی را درنظر بگیرید تا به زندگی شخصی‌تان آسیبی وارد نشود.

فنآوری‌های جدید را بیاموزید

هنگام کار از راه دور، باید یاد بگیرید که چگونه می‌توانید از نرم‌افزار محبوب کنفرانس وب استفاده کنید، هنگام استفاده و قرارگرفتن جلوی دوربین، راحت باشید و استرس نداشته باشید. برای برخوردها و ملاقات‌هایی منظم بصورت آنلاین آمادگی داشته باشید، چون دنیا درحال پیشروی بسمت اتاق کنفرانس‌ مجازی است و شما باید بدانید که چگونه در این فضاها کار کنید. “من دوست ندارم جلوی دوربین باشم”، “من اهل فناوری نیستم” و غیره، تنها بهانه‌هایی هستند که مانع موفقیت و پیشرفت شما خواهند شد. این یک واقعیت است که حالات صورت، زبان بدن و سایر نشانه‌های دیداری، بخش بزرگی از ارتباطات هستند. اگر این موارد را تقویت نکنید، بدون شک دیده نخواهید شد.

علاوه‌ بر مسلط‌ بودن بر کنفرانس‌های ویدیویی، اگر تنها با یک اسکرین کار می‌کنید، لازم است که یک یا دو مورد دیگر را نیز در نظر داشته باشید، بخصوص وقتی‌که به چاپگر پرسرعت دسترسی ندارید و مجبور به خواندن بسیاری از اسناد روی صفحه هستید که معمولاً آن‌ها را در دفتر، چاپ می‌کردید.

کانکت بمانید

شاید کارکردن به تنهایی باعث صرفه‌جویی در وقت و زمان ‌شود، اما نبود گفتگوهای چتی در طی تعامل‌های گاه و بی‌گاه، می‌تواند باعث شود تا روابط شما با همکاران‌تان لطمه ببیند. برای برطرف نمودن این مشکل باید ارتباطات خود را مدیریت کنید و برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده داشته باشید.

چند دقیقه در طول روز را جهت بودن در جمع همکاران خود درنظر بگیرید. روی پروژه‌ای کار نمی‌کنید که به جلساتی نیاز داشته باشد؟ بجای آن، می‌توانید یک تاریخ ناهار مجازی را در نظر بگیرید. بطورکلی قبل از اینکه فراموش شوید، سعی کنید برای تعاملات منظم اجتماعی آماده شوید.

فرصت‌ها را جستجو کنید

اگر از خانه مشغول به کار هستید و ساعت‌های اضافی زیادی دارید، وقت آن است که ابتکار عمل به خرج دهید و مهارت‌های جدیدی را آموزش ببینید. هر کاری می‌توانید برای گسترش دانش، شیوه‌های کار یا شبکه حرفه‌ای خود انجام دهید، این کارها می‌تواند بعدا به شما در توسعه‌ی کسب‌و کارتان کمک کنند.

  • توسعه‌ی یک برنامه‌ی آموزشی را برای خودتان در نظر بگیرید. بعنوان مثال، بجای اینکه روش خود را از طریق پاورپوینت‌ها کپی کنید، یاد بگیرید که چگونه از اسلایدمستر، قالب‌ها و سایر ویژگی‌ها استفاده کنید.
  • بدنبال راه‌هایی برای مفید و کارآمدتر کردن کسب‌وکار خود باشید. آیا زمان این نیست که سامانه ایمیل خود را سازماندهی کنید؟ گوگل‌چت، اسکایپ و سایر ابزارهای ارتباطی آنلاین، مواقعی‌که بدنبال ارسال پیام کوتاه به همکاران‌تان هستید، مفید خواهند بود و نرم‌افزارهای مدیریت کار موجب منسجم‌تر شدن همکاری‌ها می‌شود.
  • آنلاین شوید و شبکه کسب‌و کار خود را گسترش دهید. نمایه LinkedIn خود را ارتقا دهید و ارتباطات را شروع کنید. بدنبال افرادی باشید که با آن‌ها بزرگ شده اید، در مدرسه با هم بوده‌اید و یا در مقطعی از کار خود با کارفرمایی همکاری می‌کردید. فکرش را هم نمی‌کنید که تلاش‌های شما برای ارتباط با سایرین چگونه و چقدر می‌تواند برای شما و کسب‎‌و کارتان در آینده مفید و موثر باشد.

آماده باشید

کار کردن از خانه به این معنی است که باید بخود متکی باشید. با اصول اولیه شروع کنید. به فایل‌های خود و ابزارهایی که برای تکمیل کار خود نیاز دارید، فکر کنید. بعنوان مثال، آیا نسخه پشتیبان ابری دارید؟ آیا شما از نرم افزار دسترسی از راه دور برخوردار هستید؟ در اینصورت آیا وقتی به مشکلی برخورد می‌کنید، شخصی کهIT  می‌داند، می‌تواند به شما کمک کند؟ بدنبال روال‌ها، اعمال فناوری، تعامل در ارتباطات، وقت گذاشتن برای رشد و آموزش و همچنین آمادگی، پنج روشی است که می‌توانید از یک تجربه‌ی کار در خانه بیش‌ترین بهره را ببرید.

کلام پایانی

اولین گام در برخورد با بحران‌ها، اعتراف بوجود بحران و کمک گرفتن از سایرین جهت مقابله با بحران بوجود آمده است. لذا شخصی که مدعی است در برابر بحران‌ها، می‌تواند به تنهایی بایستد و کسب‌و کار خود را حفظ کند، نه تنها شجاع نیست، بلکه تجارت خود را با بحران‌های بیش‌تری درگیر خواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت ، تولید محتوا ، سئو و بهینه سازی توسط : نوین ادمین

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید
با خرید جعبه ابزار برای استفاده از تمامی امکانات سایت وجهی پرداخت نمی کنید.معرفی جعبه ابزار