بازاریابی ارجاعی

بازاریابی ارجاعی یا Referral Marketing،  روشی است برای ارتقای محصولات یا خدماتی که معمولاً به صورت شفاهی به مشتریان ارائه می‌شود‌. چنین مراجعاتی اغلب به صورت خود به خود رخ می‌دهد اما مشاغل می‌توانند از طریق استراتژی و تکنیک‌های مناسب بر بازاریابی اثر بگذارند‌.

بازاریابی ارجاعی، فرآیندی برای تشویق و افزایش قابل توجه مراجعه کنندگان از طریق گفتگو به صورت حضوری یا مجازی می‌باشد که از جمله معتبرترین و کم هزینه ترین استراتژی‌های بازاریابی است‌. بازاریابی ارجاعی می‌تواند باتشویق و پاداش دادن به مشتریان و طیف گسترده‌ای از مخاطبان‌، آنها را به خرید محصولات و استفاده از خدمات مورد نظر تشویق کند‌.

بازاریابی ارجاعی به صورت آنلاین‌، رویکرد مبتنی بر اینترنت بوده که به نوعی بازاریابی مدرن‌، بازاریابی رفتار مشتری به صورت آنلاین و با استفاده ازکوکی‌های مرورگر وب و فناوری مشابه به طور بالقوه موجب افزایش آگاهی از برند‌، ارجاع و در نهایت افزایش درآمد می‌شود‌.

مطالعه‌ای توسط دانشگاه فرانکفورت و دانشگاه پنسیلوانیا در حیطه بررسی موضوع ارجاع و ارزش مشتری صورت پذیرفت‌ که نشان داد: یک بانک آلمانی برای تشویق مردم به سرمایه گذاری‌، درهنگام ورود برای بازکردن حساب‌، 25 یورو پرداخته بودند و  استقبال بی نظیری‌ از این طرح اجرایی شد‌، علاوه بر این‌، مشتریانی که به دنبال طرح اجرایی‌، اقدام به بازکردن حساب نمودند‌، نسبت به مشتریان عادی بانک‌، سودآورتر و وفادارتر عمل کردند‌، بنابراین مشتریان ارجاع شده‌، سهم بالاتری در نرخ سودآوری درکوتاه مدت و بلندمدت داشتند‌.

انواع پاداش های برای برنامه های ارجاعی

دو نوع پاداش جهت ارائه برنامه‌های ارجاعی وجود دارد:

گزینه اول : پاداش به مشتریان فعلی انگیزه ‌ای به صورت‌های مختلف مانندجوایز ارجاع به شکل‌های مختلف مانندپول نقد‌، تخفیف‌، کوپن یا امتیاز باز خرید‌، داده می‌شود‌. مثلا اوپراتورهای تلفن همراه‌، پاداش‌هایی به صورت مکالمه رایگان و نیم بها یا ایننرنت رایگان کوتاه مدت و بلندمدت ارائه می‌دهند‌.

گزینه دوم : مربوط به زمانی است که مراجعه کنندگان با مشاهده نحوه برخوردپرسنل کاری موسسه یابه توصیه دوستان خود یا شبکه‌های مجازی ‌، اقدام به مراجعه می‌کند‌. شما می‌توانید طرح ارجاع را به صورت‌های مختلف اجرا نمایید، اگر پزشک جراح هستید‌، می‌توانید در هنگام یک عمل اورژانسی، با گفتن یک جمله ساده به همراه بیمار‌، مبنی بر اینکه تمام تلاش خود رابه کار خواهید بست‌، نگرانی را به مقدارقابل توجهی ازخانواده بیمار دور سازید و آرامش را به آنها هدیه دهید‌‌.

در مثالی دیگر‌، اگرفردی درمحل کارشما در آستانه بازنشستگی است‌، می‌توانیدبا یک مکالمه و گفتگوی ساده‌، از تصمیمات وی مطلع شده یا وی را دراخذ تصمیمات راهبردی برای زندگی بعد از باز نشستگی مطلع سازید.

اگر شما مشاور املاک هستید و به دنبال مشتریان جدید برای واحدهای خالی خود بوده اید، می‌تواتید از ساکنین فعلی املاک خود‌، برای یک طرح اجرایی بهره بگیرید و با تنظیم یک متن تقاضای همکاری‌، آنها را تشویق کنید تا به دنبال مشتریان جدید برای کسب و کار شما باشند و در عوض ‌، شما هم تخفیف‌هایی برای اجاره بها یا سایر طرح‌های تشویقی به کار ببندید‌. از این رو‌، بازاریابی ارجاعی یک بخش اساسی در هر نوع تجارتی است و به‌ ایجاد روابط درست با مشتری و بخش مشتری مداری تاکید دارد تا مشتریان جدید رابرای شما به ارمغان آورد‌.

با اجرای طرح بازاریابی ارجاعی ‌، به فروش قابل توجهی خواهید رسید و مشتریان زیادی را در عرصه تجارت جذب خواهید کرد‌. مشتریانی که با طرح بازاریابی ارجاعی جذب شده اند‌، با سایر مشتریان در تعامل بوده و نیاز آنهارا بالقوه درک می‌کنند. و می‌توانند تناسب خوبی را بین‌ این دو برقرار سازند‌، در نتیجه سود بیشتر با هزینه کمتر داشته باشند.

برنامه‌های ارجاع‌، روش مناسبی است برای تعریف رضایت مصرف کننده . برنامه‌های ارجاع به شرکت کمک می‌کند تا روابط طولانی مدت با مشتریان برقرار نمایند. همچنین انگیزه‌های تولیدی را با انتظارات مصرف کننده منطبق کنند و اثربخشی برنامه‌های بازار را ارجاع دهند و علاوه برحفظ مشتریان فعلی‌، به جذب مشتریان جدید اقدام نمایند.

اگربه دنبال توسعه مشاغل خودهستید‌، مشتریانی راکه ازقبل دراختیار دارید‌، حفظ کرده و به اهداف خود برسید‌، اکنون زمان اجرای طرح اجرایی است‌. ارجاع مشتری یک طرح بسیار با ارزش است‌، زیرا برای دستیابی به آن‌، هزینه زیادی لازم نیست و شما به طور موثر و غیرمستقیم از مشتریان می‌خواهید‌، به عنوان بازاریاب و بدون هزینه برای شما تبلیغ کنند‌. برای به ثمر رسیدن طرح ارجاع‌، ذکاوت ‌، سازگاری و صبر اصول بسیار مهمی‌ هستند.

جهت ارجاع طرح بازاریابی ارجاعی باید چه کارهایی انجام دهیم؟

  • اهداف خود را تعیین کنید‌.
  • منابع ارجاع مشتری را با خود مرور کنید‌.
  • برای رسیدن به برنامه‌های خود اقدام کنید‌.
  • مشوق‌های ارجاع را در حوزه کاری خود لیست کنید.
  • منابعی را برای ارتباط با مشتریان در نظر بگیرید‌.
  • پیگیری‌های مستمر را انجام دهید‌.
  • از مشتریان بابت استفاده از کالاها و خدمات خود‌، تشکر نمایید‌.

به خاطر داشته باشید که قدم اساسی برای حفظ روابط مثبت و سازنده‌، قدردانی و تشکر از مشتریان است‌. با همین رویه ساده‌، قادر خواهید بود به عنوان یک عضو ارزشمند در ذهن هر مشتری منعکس شوید و علاوه بر رضایت خرید‌، به یک مرکز جذب مشتری تبدیل شوید‌. همانطورکه ملاحظه می‌فرمایید‌، طرح ارجاع یک ابزار قدرتمند در عین سادگی است‌، پس تردید نکنید و طرح اجرایی خود را همین امروز به مرحله اجرا برسانید‌.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت ، تولید محتوا ، سئو و بهینه سازی توسط : نوین ادمین

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید
با خرید جعبه ابزار برای استفاده از تمامی امکانات سایت وجهی پرداخت نمی کنید.معرفی جعبه ابزار