مدیریت دخل و خرج و جریان نقدینگی

به عنوان یک مشاور مالی ممکن است با مشتریانی روبه رو شوید که در کسب و کار خود علی رغم داشتن درآمد متوسط به  بن بست مالی رسیده‌اند و قادر نیستند به میزان کافی پول خود را پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنند. تروی کالینز (صاحب شرکت و گروه برنامه‌ریزی مالی کالینز در استرالیا) در چنین شرایطی  اولین اقدام موثر و استراتژیک در جهت رفع این مشکل را،  تجزیه و تحلیل جریان نقدینگی پول مشتری می‌داند. قبل از پرداختن به  فواید تجزیه و تحلیل جریان نقدی،  ابتدا لازم است با مفهوم جریان نقدی آشنا شویم.

جریان نقدی به زبان ساده همان دخل و خرج است. در واقع به مقدار ورودی و خروجی پول نقد در هر کسب و کار گفته می شود و میزان درآمد یک شغل را از لحاظ کمی نشان می‌دهد.  محاسبه جریان نقدی اغلب برای مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.

  فواید تجزیه و تحلیل جریان نقدینگی  از نظر کالینز

به طور کلی تجزیه و تحلیل جریان نقدی پول، به ارزیابی موارد موثر بر جریان نقدی مانند:  میزان موجودی، دریافتی‌ها، پرداختی‌های یک کسب  و کار می‌پردازد. فواید این کار از نظر کالینز عبارتند از:

  • کاهش بدهی‌ها و افزایش میزان ذخیره‌سازی پول

در تجزیه و تحلیل جریان نقدی پول  هزینه‌های واقعی و پیش‌بینی شده مشتریان در مقایسه با هم ارزیابی می‌شوند  با این هدف که آنها جریان نقدی بیشتری  برای کاهش بدهی‌ها و افزایش پس انداز داشته باشند.

  • مدیریت بهتر هزینه‌های اختیاری مشتریان

مشتریان در هر ماه گزارشی از گردش مالی و مدیریت دارایی ( ارائه راهکارهایی در جهت استفاده بهینه از منابع موجود در یک کسب وکار که منجر به افزایش تولید ارزش افزوده می‌شود) خود دریافت می‌کنند تا بتوانند هزینه‌های اختیاری و برنامه‌های مالی خود را بهتر مدیریت و پیگیری کنند.

  • کمک به مشتریان در انتخاب سبک زندگی بهتر

کالینز برای مدیریت بهتر جریان نقدینگی مشتریان و سبک زندگی آنها پیشنهاد می‌کند تا حساب مخارج شخصی (مانند: خوراک، پوشاک و سرگرمی) و هزینه‌های مربوط به قبوض، اقساط وام و سرمایه‌گذاری خود را از هم تفکیک نمایند.

استراتژی‌های مناسب برای تجزیه و تحلیل جریان نقدی مشتریان چیست؟

مشاوران مالی برای آنالیز جریان نقدینگی مشتریان، اغلب ترکیبی از  دو استراتژی  تجزیه و تحلیل جریان وجوه جاری و پیش بینی جریان نقدی ( تعیین میزان نقدینگی مورد نیاز برای پرداخت هزینه‌ها، پیش بینی کمبود نقدینگی، کنترل میزان بستانکاری و بدهکاری و روش‌های مناسب سرمایه گذاری)  را به کار می‌برند.

ابزارهای محاسبه جریان نقدی پول به روش کالینز

کالینز ابتدا با استفاده از ابزارهای زیر در هر ماه جریان نقدی پول را محاسبه و ارزیابی می‌نماید.

  • نرم افزار صفحه گسترده هزینه‌ها ( نرم افزاری همانند اکسل متشکل از ستون‌ها و ردیف‌ها برای ثبت اعداد و انجام محاسبات مالی)
  • ماتریس اهداف ( ماتریسی که میزان عملکرد، اهداف و برنامه پرداختی هر کسب و کار را در جهت پیشرفت آن تنظیم می‌کند)
  • پورتال آنلاین ثروت: این پورتال حساب‌های بانکی و وجوه نقد برآمده از معاملات مشتریان را با هم منطبق می‌کند و داده‌های حاصل از آن تا 6 ماه برای گزارش سوابق مالی معاملات مشتریان کاربرد دارند.

استفاده از این ابزارها به گروه مالی کالینز کمک می‌کند تا داده‌ها و ارقام  را به هزینه‌های ثابت، اختیاری و اهداف مالی آینده تقسیم‌بندی کنند.

ارزیابی ماهانه اطلاعات مالی مشتریان و جلسات ملاقات با آنها

 در تجزیه و تحلیل جریان نقدی به روش کالینز ارزیابی اطلاعات مالی و حساب‌های مشتریان به صورت ماهانه  از اهمیت بالایی برخوردار است. کالینز از طریق پرتال ثروت به طور مستقیم از حساب‌های بانکی مشتریان داده‌های مورد نیاز خود را تامین می‌کند تا این ارزیابی را انجام دهد.

کالینز هم چنین  با مشتریان خود  هر شش ماه یکبار برای بررسی و پیشرفت پروژه‌های مالی آنها ملاقات دارد. علاوه بر این جلساتی را به صورت سالانه در جهت تحقق اهداف مالی مشتریان برگزار می‌کند.

خوشبختانه تجزیه و تحلیل جریان وجوه نقد محدود به مشتریان خاصی نیست. همه افراد در هر شغل و سنی که باشند می‌توانند آن را در زندگی خود به کار ببرند تا بهترین تصمیمات مالی را برای آینده خود اتخاذ کنند.

 به طور کلی می‌توان گفت  آنالیز جریان نقدینگی در یک کسب و کار کمک می‌کند تا نظارت و مدیریت بهتری بر هزینه‌های اختیاری، جریان نقدی و برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود در جهت کاهش بدهی و افزایش دارایی‌ها داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت ، تولید محتوا ، سئو و بهینه سازی توسط : نوین ادمین

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید
با خرید جعبه ابزار برای استفاده از تمامی امکانات سایت وجهی پرداخت نمی کنید.معرفی جعبه ابزار